Når design er
den røde tråd
Solo Sister Story
Interview den 5. juni 2024 på Vesterbro
Skrevet af Martine Munksø / Foto og layout af Puk Sjeldan
Læsetid: 9 min.
Line Rix, 53 år, har med ro og sikker hånd iværksat et væld af virksomheder, også når kriserne har ramt. Hun startede designbureauet 1508 da dot.com-boblen sprang og overlevede også finanskrisen i 2007.
I dag er hun CEO og stifter af håndarbejdsbrandet Kit Couture, som hun har formået at videreudvikle med en ny strategi, når der enten har været op- eller nedture. Derudover sidder hun med i flere bestyrelser, er angel investor og kan med en ny bog nu også skrive forfatter på CV'et.
Design er den røde tråd, der gennem Line Rix' karriere har bundet hendes mange forskellige projekter sammen. Lines blik for design kombineret med et stort strategisk overblik betyder, at hun har udviklet succesfulde forretninger, selv når uvejret har raset omkring hende. Senest har hun skabt et brand, de fleste strikkere i Danmark kender til – Kit Couture.
“I dag bruger jeg en stor del af min arbejdstid på min seneste virksomhed - Kit Couture. Jeg har et team på omkring 10 personer. Vi er sat i verden, fordi vi gerne vil lave fedt håndarbejde, som kvinder kan være stolte af at lave - og også vil bruge bagefter og lade gå i arv til næste generation.”
Sådan siger Line Rix, da vi møder hende i Kit Coutures butik og kontorlokaler på Vesterbrogade i København. Lokalerne er stilrent indrettet med designmøbler, masser af farver, kollektionsprøver, lækkert håndarbejdsgrej - og så selvfølgelig de vigtige kits, som forretningen bygger på. Udtryksmæssigt er der meget langt fra de fleste andre garn- og håndarbejdsforretninger, vi kender til, og Lines passion og øje for godt design er tydelig i hver en detalje.
“Vi tilstræber at have et højt designniveau, og en af vores grundpiller er selve den kreative proces. Det betyder, at der let kan være op til 200 timers arbejde bag en strikket bluse med et kompliceret mønster. Vi bruger nogle af de designgreb, man benytter sig af i modebranchen ved f.eks. at arbejde med kollektioner og være meget fokuseret på farver, pasformer og materiale-sammensætninger. Derudover samarbejder vi med dygtige garnproducenter i Italien, så vi nu også får produceret vores eget unikke garn.”
“Det er selvfølgelig dejligt at have det godt, men man lærer også altid noget godt af nedturene”
Under Corona havde Kit Couture, som så mange andre brands i samme branche, det virkelig godt. Men da krigen i Ukraine brød ud, så det pludselig anderledes ud, og Kit Couture var nødt til at skifte strategi. Det betød, at firmaet bevægede sig ind på B2B-markedet (business to business), så de ikke længere er eneansvarlige for at sælge deres kits, men nu har forhandlere rundt omkring i Danmark samt i Canada, Sydkorea og London.
“Det er rigtig sjovt, og det er lidt noget andet - og en anden måde at drive forretning på. Men det er jo sådan nogle gange, at man skal mærke efter, om forretningen er på rette spor, og det var den ikke efter Corona, hvor alt kunne sælges,” siger Line.
Det er ikke første gang, Line oplever, at forretningen må gentænkes på grund af udefrakommende faktorer. Da hun drev designbureauet 1508, og ligesom resten af verden blev ramt af finanskrisen, var bureauet med sine 60 medarbejdere og en omsætningsrekord ellers på sit højeste.
“1508 var en stor succes, og så kom finanskrisen. Og den så vi simpelthen for sent. Så det med at få omrokeret hele forretningen var virkelig en tung proces. Vores bestyrelsesformand sagde pludselig, at nu fyrer vi lige 10 %, og vi var sådan, ahh kan vi ikke vente med det? Men han var egentlig bare på forkant, og selvom vi syntes, det var tåbeligt, så gjorde vi det. Og det viste sig også, at det var rigtig set,” fortæller Line.
“Det er selvfølgelig dejligt at have det godt, men man lærer også altid noget godt af nedturene. Man får skrællet ind til benet, man bliver fokuseret, og man får også kigget på, om der er nogle af de medarbejdere, man har fået ind, der ikke rigtig passer i profilen. Det er hæsligt, og man bliver både stresset og sover dårligt om natten, men man bliver også skarpere for hver gang, det sker.”
De værdifulde udfordringer
Når netværket giver nye perspektiver
At stå med beslutningerne selv, især når det er de svære, der skal træffes, kan være tungt, erkender Line. Derfor kan en bestyrelse være løsningen, som hun brugte meget, dengang hun drev designbureauet. I dag er hun selv med i flere forskellige bestyrelser for at kunne hjælpe andre, men hun husker, at det var en hård start, da hun fik sin allerførste post i Dansk Design Center.
“Vi (Louise Campbell og Line, red.) følte os begge i starten som en hund i et spil kegler og spurgte om alle de ting, man ikke spørger om.” Hun griner og fortsætter: “Det gjaldt om at holde tungen lige i munden og passe på med ikke at falde igennem over for de seks ældre herrer, som også var i bestyrelsen. Men hurtigt fandt vi ud af vores moderne tilgang og viden fra branchen kunne bidrage med rigtig meget. Det gav respekt - men det tog noget tid og mod at holde fast, da vi med vores omkring 30 år ikke var så erfarne”.
Hun er ikke i tvivl om, at man skal gå efter bestyrelsesposterne, hvis det er det, man drømmer om, og hun deler gerne sine gode råd:
Du skal ind i nogle andre cirkler end dine egne.
Du skal nogle gange tage den der dybe indånding og sige, "nu tager jeg lige telefonen og ringer og inviterer mig selv på kaffe det sted, jeg synes er interessant."
Du skal huske på, at specielt de første par bestyrelsesposter er de svære at få, men herefter er du i gamet og én, der bliver inviteret.
Opbyg dig et netværk. Alt er på en eller anden måde for mig altid sket igennem personlige relationer, og det har været helt afgørende.
At lige præcis netværket har spillet en stor rolle i Lines selvstændige liv, står klart, da hun fortæller, at hun både har været med i en VL-gruppe (gruppe for virksomhedsledere) i mange år og haft forskellige kaffeklubber med andre selvstændige – både de mere uformelle og de brancherelaterede.
“På et tidspunkt overvejede jeg, om vi skulle arbejde sammen med et modebrand, og igennem mit netværk drak jeg kaffe med en kendt fashion designer. Han sagde, I skal kun have ét kit, ikke så store kollektioner, bare ét kit, der sælger helt vildt godt. Jeg gik hjem og var helt rundt på gulvet og tænkte, skal vi lukke det hele ned? Kun ét kit, og hvad skulle det så være for ét? Men så tænkte jeg, nej, det skal vi ikke. Men jeg fik et andet råd under den snak. Han rådede mig til at sælge til forhandlere - og hellere i Danmark end i Indien. Fordi Laila kan jeg snakke med - og tage forbi, hvis der er problemer. Nærheden gør altid en forskel. Begge råd gav mig nye perspektiver på, hvordan man også kunne gøre det.”
Senest er Line også blevet en del af et andet netværk, Angella Invest.
“Jeg har egentlig ikke været så kvindefokuseret med mine netværk, men jeg synes virkelig, det kan noget andet, og eksempelvis er kvinderne omkring Angella Invest mega dygtige. Dette netværk har også fokus på at få flere kvindelige iværksættere i gang, og det synes jeg er sindssygt vigtigt.”
“Det vigtigste er aldrig at blive selvfed. Det er bare et no-go i enhver sammenhæng, hvis man vil holde sig relevant og skarp.”
Det nytter ikke at kæmpe imod forandringer
Line og hendes forretninger har igennem tiden oplevet masser af udfordringer, både under finanskrisen, Corona og med krigen i Ukraine. Men det virker ikke til at have slået hende ud. Til gengæld oplever vi hende som et robust menneske med en stærk evne til at navigere i udfordringerne og komme igennem dem på den bedste måde.
Selvom Line virker til at have fundet metoderne til at komme igennem de mange udfordringer, vil vi alligevel gerne spørge hende, om ikke også hun bliver ramt af frygt og tvivl engang imellem.
“Jamen, det gør jeg næsten dagligt, eller det kommer i perioder, også fordi vi lever i en skrøbelig tid lige nu, på rigtig mange måder. Håndarbejde er jo lidt et overflødighedsprodukt, og når vi så også har valgt at lægge os i high-end med design og kvalitetsprodukter, hvor du sagtens kan gå i Netto og købe billigere bomuldsgarn, er det lettere at vælge os fra. Så den nervøsitet der i markedet, har jeg meget fokus på.”
“Det vigtigste er aldrig at blive selvfed. Det er bare et no-go i enhver sammenhæng, hvis man vil holde sig relevant og skarp. Ydmyghed er derimod altafgørende - og huske på, at tingene kan vende, før man er klar over det. Det er meget gode leveregler at have med sig. Så er man også beredt, og man opfanger de signaler, man skal opfange.”
“Jeg tror, vi kommer til at opleve mere og mere, at verden er foranderlig på så mange parametre - og det nytter ikke at kæmpe imod. Der er en præmis for at drive forretning, og det er virkelig også noget, man skal være drevet af og synes er okay. Man skal være meget præcis, med det man gør, være kreativ og så huske på, at det også kan være med til at gøre forretningen bedre og skarpere.”
“Der føler jeg mig nogle gange som sådan en galophest, der står i boksen og gerne vil afsted, og så skal jeg lige lære at sige, 'ja ja, det er spændende og nyt, men koncentrer dig om det, du allerede har gang i.'”
Passionen har flere dimensioner
Udover bestyrelsesposter og Kit Couture har Line også Torvehallen på Bornholm, som hun sammen med sin mand startede tilbage i 2017. Nu har de dog valgt at forpagte det populære sted. Line er også investor og bestyrelsesformand i start-up’en oasi.care, som er en med-tech virksomhed startet af to yngre designere fra Kolding Designskole, der har opfundet en klæber, som skal være med til at mindske antallet af bristninger under en fødsel, som størstedelen af alle kvinder desværre oplever i dag.
“Jeg har ikke dyb forstand på den tekniske del i deres produkt, men jeg ved meget om designprocesser, tests, opbygning af en virksomhed, økonomi og netværk - og der kan jeg hjælpe dem. Og så er det jo potentielt halvdelen af verdens befolkning, der kan bruge dette produkt. Det giver mening at arbejde for at det bliver realiseret hurtigt,” siger Line.
Men hvad er det egentlig, Line Rix er passioneret omkring? Er det design? At skabe? Eller er det at kunne vækste, ansætte og tjene mange penge, der driver hende?
“Jeg tror, det er en kombination. Jeg synes, det er sjovt at have produkter, der kommer ud til mange og kunne påvirke og glæde mange mennesker. F.eks. har vi i Kit Couture opskrifter på nettet, og de sælger jo i princippet uendeligt. Det er altså meget sværere at skalere, når man bare er sig selv eller er konsulent, for man kan jo ikke lægge sine timer på lager, hvis der ikke er kunder i butikken.”
“Jeg synes også, det er virkelig sjovt at sætte ting i gang og se, når Tine (Kit Coutures designer, red.) f.eks. begynder at skitse de første modeller til en ny kollektion. Så kribler det i fingrene,” fortæller Line.
Nogle gange skal hun dog lige holde sig ekstra meget i skindet, når de gode ideer dukker op.
“På et tidspunkt kom min bonussøn hjem fra tour – han spiller musik – og siger, 'hvorfor har man ikke en app, hvor man kan se alt det udstyr, man har, og som et band skal bruge, når det står linet op.' Der tænkte jeg, 'hey, den kunne man da godt lige lave'. Der føler jeg mig nogle gange som sådan en galophest, der står i boksen og gerne vil afsted, og så skal jeg lige lære at sige, 'ja ja, det er spændende og nyt, men koncentrer dig om det, du allerede har gang i.'”
Med alt det Line har oplevet med hendes forretninger, bliver vi nysgerrige på, hvornår hun selv oplever at være en succes, og hvad der skal til for, at Kit Couture er en succesfuld forretning.
“Det kommer an på, hvilke parametre man kigger på. Du skal jo have en omsætning, der stiger, og nogle tal på bundlinjen, der er sorte, det er i hvert fald det, en stor del af omverdenen vurderer dig på. I den optik var 1508 en kæmpe succes. Men i håndarbejdsbranchen som Kit Couture befinder sig, er succes ofte noget andet. Med Kit Couture har jeg valgt at fokusere på en langsigtet strategi med opbygning af mange designs - og sådan en designstrategi koster en del på bundlinjen på den korte bane. Vi er sikre på, at forretningen er på vej i den rigtige retning - og at vi kommer til at tjene penge, når der kommer noget mere volumen via de mange forhandler.
Men mit hjerte hopper altid en ekstra gang af glæde, når jeg ser en person med en af vores designs, som hun eller han selv har strikket. Eksempelvis så jeg en kvinde i weekenden til Roskilde Festivallen, som havde en Disko Bluse på, som er et af vores meget populære designs. Med stolte øjne fortalte hun, at det var hendes yndlingsbluse – og hun havde strikket den i flere farvekombinationer. Med sådan en oplevelse er en del af missionen med Kit Couture i hvert fald lykkes for mig.”
Fedt design er en succes
Gå med hjertet og sig ja tak til hjælp
Til slut stiller vi Line Rix det samme spørgsmål, som vi har stillet alle de andre kvinder. Hvad er dit bedste råd til andre, der drømmer om at blive selvstændige?
Og selvom Line Rix med sine forretninger, sit ansvar og sine investeringer på mange måder skiller sig ud fra de øvrige kvinder, vi har interviewet, er svaret genkendeligt.
“Det lyder ret banalt, men man skal følge sit hjerte. Man skal virkelig prøve at komme i kontakt med den dybe mavefornemmelse, som vi alle har - og finde ud af, hvad der føles rigtigt og forkert for én.”
“Og så skal man sige ja tak til at få hjælp. Nogle gange bliver man blind for, hvor mange folk man har omkring sig, der kan hjælpe, og som gerne VIL hjælpe.”
Kort om Line
Hvem
Line Rix, 53 år, stifter af Kit Couture, serieiværksætter, professionel bestyrelseskvinde og angle investor.
Hvad arbejder du på lige nu?
Uhh - der er flere gode ting på vej. I Kit Couture regi glæder jeg mig til to nye samarbejder med henholdsvis TAKT og Spektakelstrik, som lanceres til efteråret. Hos oasi.care er der forhåbentlig snart et helt nyt produkt på vej til fødende kvinder, som kommer til at reducerer antallet og omfanget af bristninger. Og hos Dorte Mandrup kommer der snart mange nye projekter op af jorden, som giver arkitekturoplevelsen nye kunstneriske dimensioner.
5 hurtige
Hvor er dit yndlingsspot til arbejde?
Det er mange steder faktisk. Skal jeg fordybe mig, er det i mit sommerhus på Bornholm. Og er det en dag med liv og dynamik, er det bedste sted ”in-the-sweet-spot” hos Kit Couture på Vesterbrogade.
Hvilken podcast har givet dig nye perspektiver?
Jeg har netop hørt en podcast, som min svigerinde Anne (journalist på DR) står bag. Den hedder Kidnappet, og er en vild historie om liv og mulig død helt tæt på.
Hvilken bog har senest inspireret dig?
Det er en novelle af Herman Bang, som hedder ”Den sidste balkjole”, som handler om kvinders ligestilling. Et uudtømmeligt tema… her snart 150 år efter.
Hvilken kvinde inspirerer dig mest lige nu?
På den store scene er det Ursula von der Leyen (Europa-Kommissionsformand) og Christine Lagarde (præsident for Den Europæiske Centralbank), som begge er vigtige rollemodeller – og de sejeste kvinder, der aldrig ryster på hånden.
Hvad er din Happy song?
Happy Man / Jungle
Solo Sister stories er kvindelige iværksættere der deler alt deres guld med os. De fortæller om op- og nedture, vendepunkter, inspirationskilder, frygten og tvivlen – og ikke mindst kærligheden til det, de gør.
⚢
Solo Sister stories er kvindelige iværksættere der deler alt deres guld med os. De fortæller om op- og nedture, vendepunkter, inspirationskilder, frygten og tvivlen – og ikke mindst kærligheden til det, de gør. ⚢