Husk tre gode ting fra dagen
Tekst af Arlette Bentzen | Læsetid: 1:13 min.
Hvad husker du bedst fra arbejdsdagen? Er det frustrationen over for lange arbejdsdage, “kedelige” administrative opgaver (medmindre du elsker dem), en samarbejdspartner eller leverandør der ikke svarer, en sur kunde i telefonen? Eller er det, at du fik klaret alle dine planlagte opgaver den dag?
Vores sind elsker at hænge fast i det negative
Menneskehjernen er naturligt fokuseret på fejl og udfordringer – det kaldes negativitets bias. Hjernen husker problemer og bekymringer bedre end de gode ting, der sker. Men glæden ved arbejdet kommer ofte af at værdsætte de små og store succeser i hverdagen. Og det kræver en aktiv indsats.
Husk at fejre det, der virker
Selvfølgelig skal du løse problemer og udvikle din forretning, men glem ikke at værdsætte det der fungerer godt – det arbejde du rent faktisk når. Det giver dig både energi og motivation til at fortsætte iværksætteriet.
Dit daglige ritual: Tre gode ting
Når arbejdsdagen er ved at være slut, så tag et øjeblik og skriv tre gode ting ned fra dagen.
Det kan være små glæder eller store sejre: En vellykket levering, en ny aftale, eller blot en tiltrængt pause med en god kop kaffe.
Skriv listen lige inden du slutter arbejdsdagen, så tager du ikke kun de negative oplevelser med, men også mindst 3 gode oplevelser.
Gør det i 2 uger. Forskning viser, at husker du 3 gode ting hver dag i to uger, vil din hjerne begynde at huske de gode oplevelser mere naturligt de efterfølgende tre måneder.
Hvorfor virker det?
Selvom det egentlig har været en rigtig god dag, men du kun husker den dårlige situation, vil dagen føles som en fiasko. At skrive de gode ting ned ændrer det perspektiv.
. . .
Fortsat god arbejdslyst!
Arlette
Dette iværksætter-tip er skrevet af Arlette Bentzen, ejer af konsulentvirksomheden ’Arbejdsglæde nu’. Arlette er certificeret i positiv psykologi, og har arbejdet som ekspert i arbejdsglæde siden 2010. Få mere information og flere tips her.
Hvordan balancerer man ønsket om frihed med behovet for tryghed, når man står overfor at skabe en helt ny vej i arbejdslivet?