Gør én idé til flere - og vælg så den rette
Af Martine Munksø | Læsetid: 5 min.
Der findes mange metoder til at arbejde med dine idéer, men én af de vigtigste ting er at forstå, hvor du befinder dig i idéprocessen. I dette indlæg introducerer vi dig til 4 øvelser, der guider dig igennem processen: fra at tage din allerførste idé og folde den ud, til at snævre feltet ind, kvalificere de bedste idéer og til sidst vælge den ud, der føles bedst - i både hoved og mave.
01 Et mindmap
En øvelse, der altid har virket godt for både mig og dem, jeg har arbejdet sammen med, er et fysisk mindmap. Hvis du ikke er til det analoge, kan du selvfølgelig sætte dig ved computeren og bruge et værktøj, der egner sig til at lave mindmaps – det kunne fx være Canva.
Det fysiske mindmap skaber overblik og sammenhæng og er hele tiden ved hånden, hvilket gør det nemt at arbejde videre på, så snart en idé opstår. Det er for mange mennesker desuden lettere at se mønstre og gennemskue, om der er én idé, der er mere oplagt at gå videre med end andre.
Derfor er din første opgave at lave et mindmap.
I denne øvelse vil vi gerne have så mange idéer ned på papir som muligt, og hvis du går i stå, kan du bruge følgende spørgsmål:
Hvad er mine spidskompetencer? Hvad har jeg af skills? Hvad er jeg dygtig til? Hvor oplever jeg lethed og flow? Hvem kender jeg i mit netværk, der kan bruges? Hvor kan jeg gøre det? Hvem kan hjælpe mig i gang? Hvad tror jeg, der er et marked for? Hvad kan jeg tjene penge på? Er der en trend lige nu, jeg kan benytte mig af? Hvad kan jeg se, at andre gør? osv.
Tænk frit og tænk stort, og lad være med at begrænse dig i denne øvelse, også selvom du tror, at du allerede har din idé klar. Pointen med øvelsen er at skabe så mange idéer som muligt og at “tømme” hovedet for tanker. Det fede er, at hvis du slipper dig selv fri i øvelsen og ikke tænker i begrænsninger og modstand, så vil du automatisk opleve, at den ene idé genererer den næste osv.
Herudover er mindmappet også genialt, når det handler om struktur og overblik, fordi dine idéer ofte vil lægge sig i underemner helt af sig selv, så du til sidst har alt, som fx kunne handle om en fysisk butik, samlet i det ene hjørne af papiret, og alt, der handler om workshops eller det at skrive en bog, samlet i et andet.
Her kan du se et eksempel på et mindmap, jeg lavede i forbindelse med skabelsen af Trådløs Kultur, og derefter er det bare at komme i gang.
Tid til at vælge din idé
Nu har du forhåbentlig fået en masse idéer ned på dit mindmap, så nu gælder det om at vælge ud. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal vælge idéer til produkter, forløb eller andet fra, blot at du parkerer nogle af idéerne til senere, så du nu kan fokusere på at komme i gang.
På samme måde gjorde jeg med Trådløs Kultur, da jeg kunne se, at jeg fra start af ikke både kunne lave koncerter, foredrag, kreative workshops, iværksætterforløb, samarbejder med biblioteker og kulturhuse og rådgivning omkring det at skabe lokale fællesskaber. Så var jeg simpelthen aldrig kommet i gang.
Hvis du vil ud over rampen, have en oplevelse af bevægelse og fremdrift og på den måde også blive motiveret til at fortsætte, er denne udvælgelsesproces vigtig.
De næste tre øvelser skal du lave for at vælge den rigtige/første idé at arbejde videre med.
02 Idékompasset (lånt fra Iværksætter.nu)
Idékompasset handler om tydeligt at placere dine idéer i forhold til, hvor mange eller hvor få de gavner (dine kunder), samt hvor let eller hvor svært det er at komme i gang (dine evner, erfaring, netværk).
Det er igen en øvelse, der giver et tydeligt og visuelt overblik over, hvor du bør starte med at lægge din energi.
Vælg en håndfuld idéer ud fra dit mindmap, og placer dem i Idékompasset. At en idé bliver placeret i venstre side, som betegnes som svær, betyder ikke nødvendigvis, at du ikke skal gå med den, blot at den kræver mere af dig.
03 SWOT (Strenghts, Weakness, Opportunities & Threads)
I næste øvelse skal du arbejde med SWOT-modellen. Den handler om at identificere dine idéers styrker, svagheder, muligheder og trusler. Det er igen en øvelse, der er med til at snævre ind og give dig en fornemmelse af, hvilken idé du skal gå videre med.
Du tager nu 2-3 idéer fra Idékompasset, og det oplagte er selvfølgelig at tage dem, der ligger til højre. Men det kan sagtens være, at du har lyst til at prøve en af de andre idéer af, og så gør du bare det. Du skal bare være bevidst om, hvad der er vigtigst for dig, og at de idéer kan kræve mere af dig.
04 The One
Nu skal du vælge den ene idé, du skal arbejde videre med, og som skal danne udgangspunkt for dit kommende selvstændige liv.
Det gør du blandt andet ved at analysere din SWOT og se, hvor der er flest muligheder og flest styrker. Men du kan også stille dig selv spørgsmål som:
Hvor mærker jeg mest energi og flow?
Hvad siger min mavefornemmelse mig?
Hvilken idé resonerer med mine kerneværdier?
Hvad er egentlig vigtigt for mig lige nu? Er det at komme i gang og tjene nogle penge? Er det at opleve succes og motivation ved at få udsolgt hurtigt? Er det at gøre noget helt nyt, jeg aldrig har gjort før? osv.
Tillykke med at have gennemført de 4 øvelser! Du er nu klar til at tage din idé videre ud i verden. Husk, at øvelserne ikke kun gælder for din forretningsidé – men også kan bruges i mange andre kreative processer.
Og ellers - så god fornøjelse med din ide :-)
Illustrationer/foto: Martine Munksø
Her får du en simpel øvelse, der hjælper dig med at finde dine første mikroskridt.