En ung iværksætters fortælling
Tekst af Louise Bjerre og Martine Munksø / Fotos: Louise Bjerre | Læsetid: 8:59 min.
For Louise Bjerre startede iværksætterdrømmen længe før, hun egentlig forstod, hvad det ville sige at være iværksætter. Som ung pige med store ambitioner og en kreativ tilgang til verden skabte hun allerede som 14-årig sin første virksomhed – drevet af idéen om at tilbyde noget, hun selv manglede: pænt merchandise til One Direction-fans.
Siden har hun skabt et stærkt personligt brand som Louliving på YouTube og driver i dag virksomheden IGEN, hvor hun inspirerer folk til at genbruge deres produkter.
I denne Q+A deler Louise Bjerre sine vigtigste erfaringer som ung iværksætter: fra at opbygge stærke netværk og brande sig selv til at finde balancen mellem perfektionisme og passion.
Hvordan startede din iværksætterrejse?
Jeg har været fascineret af iværksætteri – længe før jeg egentlig forstod, hvad det indebar. Min drøm har altid været at skabe noget selv og være min egen chef, selvom jeg kommer fra en familie, der er klassisk uddannet og som arbejder i større virksomheder.
Uden de store iværksætterforbilleder i mit liv fandt jeg min egen vej. For mig handler iværksætteri om friheden til at skabe noget meningsfuldt og finde glæde i processen.
Min første virksomhed
Som 14-årig startede jeg min første virksomhed, hvor jeg solgte One Direction-merchandise. Jeg syntes, der manglede noget pænt merch til One Direction-fans, så jeg satte mig ned og skabte mit eget. Denne tilgang – at finde løsninger på det, jeg selv savner – har egentlig været kernen i alt, hvad jeg har lavet i mit iværksætterliv.
IGEN’s rejse
For 10 år siden startede jeg på YouTube som Louliving, og siden har jeg brugt min tid på at skabe min egen hverdag, lave videoer og bygge et personligt brand. Under arbejdet med min YouTube-serie “Klimatossen” fik jeg inspirationen til at starte IGEN. Jeg blev mere bevidst om at minimere mit eget daglige spild og ønskede at fylde kurven med genanvendelige produkter, der kunne holde i mange år. Men da jeg selv skulle finde disse produkter, var jeg skuffet over det kedelige udvalg.
I december 2019 lancerede jeg IGEN.dk med en vision om at skabe et univers, der inspirerer til at bruge sine produkter – igen og igen.
Hvad har været din største udfordring og største gaver ved at blive iværksætter i en ung alder?
Min største udfordring har været at være den første i mit eget netværk til at blive iværksætter og opbygge en virksomhed som IGEN. Det har betydet, at jeg skulle afprøve rigtig mange ting, før jeg fandt frem til, hvad der egentlig var smartest for mig i opbygningen af den virksomhed, jeg drømte om. Jeg har ofte haft svært ved at finde mit fokus, fordi jeg gerne ville gøre så mange forskellige ting.
Den største gave ved at blive iværksætter som ung har været muligheden for at forme min egen hverdag. Nu, som 26-årig, er jeg virkelig stolt af den viden, indflydelse og virksomhed, jeg har bygget op.
En stor udfordring, når man virkelig elsker det, man laver, kan være, at man arbejder rigtig meget, investerer mange penge og – måske i andres øjne – tror lidt for meget på det og bruger for meget energi. Men så længe det kommer fra hjertet, og man synes, det er sjovt og givende, ser jeg det faktisk mere som en gave end som en udfordring at blive iværksætter – og særligt i en ung alder.
“I 2017 fik jeg min studenterhue fra Køge Handelsskole, og jeg har ikke åbnet en skolebog siden”
Hvilken rolle har uddannelse spillet i din iværksætterrejse? Har det været vigtigt for dig, eller har du primært lært gennem praktiske erfaringer?
I 2017 fik jeg min studenterhue fra Køge Handelsskole, og jeg har ikke åbnet en skolebog siden. Så praktiske erfaringer har været til størst gavn for mig. Skolegangen gav mig dog en god start og nogle vigtige redskaber til at kaste mig ud i mine egne projekter. Efter gymnasiet tog jeg et sabbatår, som blev startskuddet til min virksomhed, IGEN.
Praktisk erfaring har været nøglen til, hvor jeg er i dag. Men to ting, jeg særligt har taget med mig fra Handelsskolen, er prioriteringen af min tid og vigtigheden af at færdiggøre noget.
Jeg havde allerede fuld gang i mit selvstændige liv, mens jeg gik på Handelsskolen, og tanken om at droppe ud dukkede op flere gange. Jeg drømte om at give den fuld gas med mine virksomheder. Men det at få færdiggjort noget – selv når man synes, det er kedeligt, langtrukkent og en smule svært – er med til at styrke én. Jeg synes, det er ret sejt, at jeg gennemførte Handelsskolen på trods af, at jeg havde gang i mit arbejdsliv. Succesen ved at færdiggøre tingene er noget, jeg særligt har taget med videre i mit arbejdsliv i dag.
“Mit råd til at skabe sit eget netværk er at fokusere på de folk, man allerede har, frem for dem, man mangler.”
Hvad har netværk betydet for dig, og hvilke råd vil du give videre til unge, der ikke har mange forbindelser?
Netværk er utroligt vigtigt for mig. Mit råd til at skabe sit eget netværk er at fokusere på de folk, man allerede har, frem for dem, man mangler. Ofte tænker folk, at det ideelle netværk består af store iværksættere og erfarne profiler, men jeg ser det anderledes. Et stærkt netværk kan lige så vel være dem omkring dig, som støtter og inspirerer dig i hverdagen – og det kan være mindst lige så værdifuldt som de mest erfarne forbindelser.
Et genialt netværk kan f.eks. være ens egen mor, som altid støtter én og gerne vil hjælpe. Det kan være en veninde fra skolen, som pludselig bliver ens første kunde, eller frisøren, man fortæller sine nye forretningsidéer til. Måske er frisøren også selvstændig, måske kan hun hjælpe dig, måske kan hun endda være din næste model til et photoshoot?
At bede om hjælp og selv tilbyde sin støtte skaber et stærkt fællesskab. Når du først har opbygget fem gode forbindelser, kan de hjælpe dig videre til de næste fem, så længe du tør række ud og spørge om hjælp.
Man skal ikke være bange for at spørge om hjælp!
Som unge iværksættere er sociale medier ofte en stor del af markedsføringen. Hvilke strategier har du brugt for at engagere dit publikum og opbygge en stærk digital tilstedeværelse?
Det er ingen hemmelighed, at min baggrund som YouTuber har givet mig en fordel. Med mit daglige arbejde gennem de sidste 10 år på sociale medier har jeg opbygget et stærkt personligt brand, som hjælper mig med at booste IGEN.
Jeg anbefaler alle, at inkludere den personlige del i ens brandingstrategi. For eksempel ser vi med IGEN, at når vi bruger mig eller vores medarbejdere i kommunikationen, skaber det langt mere værdi end med klassiske reklamer.
En effektiv strategi kan være at skabe indhold til din virksomhed på en uformel måde – som hvis du sender en snap til dine veninder. Hold det håndholdt og jordnært, og fokuser mindre på at sælge og mere på at vise, hvem du er. På den måde opbygger du en connection til dine følgere, så de får lyst til at investere i dit brand og blive en del af dit community.
Jeg anbefaler også at være til stede på flere platforme, men kun hvis det er steder, du selv føler dig godt tilpas. For eksempel er TikTok en genial platform til markedsføring, men hvis du ikke bruger TikTok privat, kan det give mere mening at fokusere på Instagram eller et nyhedsbrev – der, hvor du naturligt føler dig hjemme.
Personligt elsker jeg alle sociale medier, og synes man skal give dem alle et skud.
“At overføre en 12-tals-strategi til en ny virksomhed kan dræbe både kreativiteten og arbejdsglæden for mange.”
Hvilke fejl ser du ofte unge iværksættere begå, og hvordan kan de undgå dem?
Jeg oplever ofte, at unge kvinder, der starter virksomheder, bruger enormt lang tid på, at alt skal være helt perfekt og toptjekket inden lanceringen. Selvom det er forståeligt, er det også ærgerligt, da perfektionisme kan bremse både kreativiteten og viljestyrken.
Ingen af os har det hele på plads fra starten – vi lærer som regel bedst ved at kaste os ud i tingene. Nogle gange opdager man først undervejs, hvad man egentlig sidder og arbejder med, og det er netop i disse processer, at man lærer mest om sig selv og sin forretning. Derfor er det en skam, hvis man føler, at man skal have en fuldendt visuel identitet, en perfekt hjemmeside, mange følgere på sociale medier og fuld kontrol over regnskabet, før man går i gang.
Krav som at alle kommaer skal være helt korrekte, at billeder skal tages af professionelle, og at modeller skal være fra Unique Models – det kan hurtigt blive dyrt og er ofte unødvendigt. At overføre en 12-tals-strategi til en ny virksomhed kan dræbe både kreativiteten og arbejdsglæden for mange.
I virkeligheden er vi alle kun virkelig gode til få ting, og ingen kan mestre alt! Det handler om at mærke efter: Hvad motiverer mig til at starte denne virksomhed? Begynd med det, du synes er sjovest, eller det, du er bedst til, og lad de øvrige ting komme på plads over tid.
Hvordan holder du fast i den kreative vision for Louliving og IGEN, samtidig med at du styrer de mere forretningsmæssige aspekter? Har du gode råd til, hvordan man opretholder en balance mellem passion og virksomhedsledelse?
Man bør begynde med det, man brænder for – det, der føles sjovt og spændende. Så snart virksomheden genererer indtægter, så invester i de områder, der dræner din kreativitet og arbejdsgejst. For mig er regnskab eksempelvis en udfordring, og det er vigtigt, at det er i orden. Derfor har jeg valgt at investere i en revisor, som elsker at fordybe sig i tallene. Det frigør tid og energi, som jeg i stedet kan bruge på den kreative vision for virksomheden.
Selvfølgelig skal man også lave en masse af de kedelige ting selv – sådan er det at være virksomhedsejer. Man har rigtig mange hatte på, og nogle strammer mere end andre. Nogle af dem kan man tage af og give andre på, mens andre bare skal bæres med stil :-)
Har du haft mentorer eller rollemodeller i dit iværksætterliv? Hvordan har de hjulpet dig?
Jeg har egentlig aldrig haft en mentor eller en rollemodel i klassisk forstand, men jeg har haft rigtig mange seje, dygtige mennesker i mit netværk, som har lært mig utrolig meget og inspireret mig.
Hvordan ser du fremtiden for Louliving og IGEN, og hvad drømmer du om at opnå?
Jeg må indrømme, at jeg ikke er god til at tænke langt ud i fremtiden, lave strategier og planlægge, hvor vi skal være om flere år. Jeg foretrækker at tage tingene én dag ad gangen, og det vigtigste for mig er, at vi er glade for det, vi laver, og at vi føler, vi skaber noget meningsfuldt. Det er mit succeskriterium og noget, jeg konstant måler efter.
Men selvfølgelig håber vi, at IGEN kan vokse og blive endnu større. Vi er lige kommet ind i en butik i Sverige, så vi prøver også at ekspandere til nye markeder. Men vigtigst af alt, ønsker jeg, at endnu flere bliver bedre til at bruge og elske deres ting igen og igen.
Også med mit personlige brand er der sket meget. Jeg udgav min bog om iværksætteri, som har inspireret mange unge, og det betyder meget for mig, da ungt iværksætteri ligger mit hjerte nært. Derfor har det også været en ære at kunne indtage den ikoniske stol som løve i Løvens Hule Junior. Jeg håber, at jeg kan fortsætte med at arbejde med de seje unge iværksættere og inspirere endnu flere i Danmark til at opdage, hvor fedt det kan være at skabe sit eget arbejdsliv.
“Jo mere tid du lægger i dit CVR-nummer, desto vigtigere er det også at passe på dit CPR-nummer”
Hvad er dine bedste råd til unge mennesker, der drømmer om at blive iværksættere?
Du skal ikke være bange for at lave fejl. Learning by doing er min foretrukne måde at blive klogere på, og fejl er en gave – de er en mulighed for at lære, vokse og forbedre din forretning.
Allier dig med gode mennesker. Tilbyd din hjælp til andre, og vær heller ikke bange for at bede om hjælp. De største succeser skabes sjældent alene.
Vær bevidst om både din forretning og dit eget velvære. Husk, at du er et helt menneske med et liv uden for virksomheden. Jo mere tid du lægger i dit CVR-nummer, desto vigtigere er det også at passe på dit CPR-nummer. Husk, at du er et helt menneske, og husk at tage fri.
Louise Bjerre har altid haft en dyb passion for iværksætteri, og det har ført til, at hun har startet flere virksomheder, skrevet bøger, vundet priser, deltaget i en lang række podcasts og medvirket i tv-programmer - lige nu kan hun ses som dommer i Løvens Hule junior.
Hendes mål har altid været at give et ærligt og nuanceret indblik i livet som iværksætter – at vise både op- og nedturene, udfordringerne og den personlige udvikling, der følger med.
I 2014 startede Louise youtubekanalen LouLiving og i 2019, som 21 årig, grundlagde hun virksomheden Igen.dk.
Louises arbejde med IGEN blev anerkendt i både 2023 og 2024, hvor hun vandt Simba Prisen for Årets Iværksætter to år i træk. Denne anerkendelse understreger hendes dedikation til at skabe en virksomhed med produkter og løsninger, som er genanvendelige og multifunktionelle; men også med intiativer der gør en forskel.
I 2023 udgav hun også bogen ‘Guide til Iværksætteri (Louises Version)’, som er en personlig håndbog, hvor hun deler sine erfaringer og giver praktiske råd til dem, der ønsker at tage springet ind i iværksætteriet.
Hvordan balancerer man ønsket om frihed med behovet for tryghed, når man står overfor at skabe en helt ny vej i arbejdslivet?